1399/04/09 در ساعت 15:05:00

بازیافت آلومینیوم

بازیافت آلومینیوم

بازیافت آلومینیوم

ضایعات آلومینیوم ( بانک انرژی )

بازیافت آلومینیوم فرایندیست که در آن ضایعات آلومینیوم را می‌توان مورد استفاده مجدد قرار داد. این فرایند به مراتب ارزان‌تر از استخراج آلومینیوم می باشد. بازیافت ضایعات آلومینیوم تنها نیاز به ۵٪ از انرژی تولید آلومینیوم جدید را دارد. به همین دلیل، حدود ۳۱ درصد از تمام آلومینیوم تولید شده در ایالات متحده از قراضه بازیافت می‌شود. بزرگترین بخش ضایعات آلومینیوم فرآوری شده در ظروف نوشیدنی استفاده می‌شود و بیشتر آن دوباره به قوطی‌های آلومینیومی تبدیل می‌شود. جایگزین کردن حتی بخش کوچکی از آلومینیوم اولیه در آلیاژهای کارپذیر بوسیله قراضه‌های بی‌ارزش (که معمولاً این قراضه‌ها دارای ناخالصی‌های مختلف غیرفلزی می‌باشند) بدون اینکه این ناخالصی‌ها تأثیری در کیفیت آلیاژ بگذارد، از نقطه نظر متالورژی بسیار با ارزش است.

تاریخچه

بازیافت قراضه آلومینیوم فرایند جدیدی نیست چرا که از سال ۱۹۰۰ به‌طور متداول صورت می‌گرفته و همچنین یکی از گسترده‌ترین راه‌ها برای سرمایه جمع کردن در خلال جنگ جهانی دوم بوده‌است. به هر حال تا اواخر سال ۱۹۶۰ این فعالیت نزد عموم مردم گسترش پیدا نکرده بود تا این که محبوبیت قوطی‌های آلومینیومی مواد آشامیدنی گسترش پیدا کرد که در نهایت بازیافت آن مورد توجه و آگاهی عمومی قرار گرفت. آلومینیوم را می‌توان به‌طور نامحدود بازیافت کرد و همانند آلومینیوم جدید برای تولید هر محصولی مورد استفاده قرار داد، چراکه بازیافت ، تبدیل عناصر نیست.

مزایای بازیافت

به‌طور کلی بازیافت آلومینیوم صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها نسبت به تولید آلومینیوم جدید می‌کند، حتی زمانی که هزینه جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت در نظر گرفته شود. در بلند مدت، پس‌انداز مالی با کاهش در هزینه‌های مرتبط با محل‌های دفن زباله، معادن، فلزات و حمل و نقل بین‌المللی آلومینیوم خام افزایش پیدا می‌کند.

انرژی

بازیافت آلومینیوم تنها حدود ۵ درصد از انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم از سنگ بوکسیت را نیاز دارد و به همین دلیل به ضایعات آلومینیوم لقب بانک انرژی داده اند.

پنج مرحله از فرایند بازیافت

جمع‌آوری

انواع قراضه های آلومینیوم از مراکز مصرف جمع‌آوری می‌شوند. در برخی از برنامه‌های بازیافت، فویل‌ها به‌طور جداگانه جمع‌آوری می‌شوند.

مرتب‌سازی

فلزات مخلوط خواهد شد و به یک مرکز ایستگاه پرسینگ که در آن ، آن‌ها را به جریان فلز جداگانه طبقه‌بندی شده‌اند منتقل می شود.

بازفرآوری

آلومینیوم فشرده به یک کارخانه بازفرآوری انتقال داده می‌شود، جایی که چهار فرایند خرد کردن، تمیز کردن، ذوب و ریخته‌گری در آن جا صورت می‌گیرد. در مرحله نهایی، فلز مذاب به شمش بزرگ تبدیل می‌شود.

نورد کردن

شمش‌ها به کارخانجات محتلف منتقل می گردند تا با یکی از روش های نورد و یا ریخته گری به محصوب واسطه ای تبدیل شوند.

 

تبدیل

محصول کارخانجات واسطه ( ورق ، بیلت ، شمش آلیاژ سازی شده ) با یکی از روش های اکترودی ، ریخته گری ، دایکست یا نورد به محصول قابل ارائه به بازار تبدیل می گردد.

 

تولید شمش با استفاده از کوره‌های بازتابی

آلومینیوم‌های قراضه در یک طیف وسیعی طبقه‌بندی می‌شوند به‌طور مثال آلومینیوم آهنی (قطعات موتور و غیره)، آلومینیوم تمیز (آلیاژ چرخ) و .... که بر اساس استاندارد ISRI تقسیم‌بندی می‌شوند.

نرخ بازیافت

برزیل با بازیافت ۹۸٫۲٪ از تولید قوطی نوشابه آلومینیومی که معادل ۱۴٫۷ میلیارد قوطی نوشابه در هر سال می‌باشد، رتبه اول در جهان است، بعد از آن ژاپن با ۸۲٫۵٪ قرار دارد. برزیل در نمودار بازیافت آلومینیوم به مدت هشت سال در صدر است. بیش از یکصد میلیارد قوطی آلومینیومی هر ساله در ایالات متحده آمریکا فروخته می‌شود. اما کمتر از نیمی از آن بازیافت شدند تعداد مشابهی از قوطی‌های آلومینیومی در کشورهای دیگر نیز سوزانده یا به محل‌های دفن زباله فرستاده می‌شود که هر سال یک و نیم میلیون تن به قوطی‌های آلومینیومی در سراسر جهان اضافه می‌شود تمام آن قوطی‌های زباله شده باید با قوطی‌های جدید ساخته شده از مواد تازه جایگزین می‌شود که باعث هدر رفتن انرژی و آسیب گسترده به محیط زیست می‌شود.

نرخ ضایعات آلومینیوم

قیمت ضایعات آلومینیوم بر اساس درجه‌بندی‌های کیفی متفاوت است و قیمت ضایعات رینگ، پیستون، سرسیلندر، ظروف و پروفیل آلومینیومی به مراتب بالاتر از ضایعاتی مانند قوطی‌ها و براده‌های آلومینومی است. فعالان صنعت بازیافت آلومینیوم قیمت‌های روز را از طرق گوناگون در بازار عرضه و تقاضا کشف می کنند.

 

نظر جدید
0%